Załącznik
do Uchwały XLVI/330/2018
Rady Miejskiej w Pruchniku
z dnia 08.11.2018 r.
STATUT GMINY PRUCHNIK
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Statut Gminy Pruchnik, zwany w treści Statutu „Statutem Gminy”, stanowi o ustroju Gminy Pruchnik, jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
- Statut określa w szczególności:
- ustrój Gminy Pruchnik;
- organizację wewnętrzną organów gminy;
- tryb pracy organów gminy;
- zasady tworzenia klubów radnych;
- zasady i tryb działania komisji rady gminy;
- zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych;
- zasady uczestnictwa organu wykonawczego jednostki pomocniczej w pracach rady miejskiej;
- uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy;
- zasady dostępu i korzystania z dokumentów wytworzonych przez organy gminy w ramach wykonywania zadań publicznych.
§ 2.
Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
- Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Pruchnik,
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Pruchniku;
- Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Pruchnika;
- Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Pruchniku;
- Komisjach rady – należy przez to rozumieć Komisje Rady Miejskiej w Pruchniku;
- Komisji rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Pruchniku;
- Komisji skarg, wniosków i petycji – należy przez to rozumieć Komisję skarg, wniosków i petycji Rady Miejskiej w Pruchniku;
- Komisji budżetowej – należy przez to rozumieć Komisję Budżetowo-Gospodarczą Rady Miejskiej w Pruchniku;
- Komisji spraw społecznych - należy przez to rozumieć Komisję Spraw Społecznych Rady Miejskiej w Pruchniku;
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Pruchniku;
- Statucie Gminy – należy przez to rozumieć Statut Gminy Pruchnik;
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.).
Rozdział 2
Gmina
§ 3.
- Gmina Pruchnik jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
- Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez wybory, referenda oraz za pośrednictwem organów Gminy.
§ 4.
- Gmina położona jest w Powiecie Jarosławskim, w Województwie Podkarpackim i obejmuje obszar o powierzchni 80,31 km2.
- Organami Gminy są:
- Rada Miejska
- Burmistrz.
- Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Pruchnik.
- Gmina posiada herb, flagę i baner. Zasady używania symboli określa odrębna uchwała.
§ 5.
- W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
- Rejestr gminnych jednostek organizacyjnych prowadzi Burmistrz.
§ 6.
- W sprawie ważnej dla Gminy mogą być prowadzone konsultacje z mieszkańcami Gminy.
- Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami określa odrębna uchwała.
Rozdział 3
Rada Miejska
§ 7.
- Organem stanowiącym i kontrolnym Gminy jest Rada Miejska w Pruchniku.
- Kadencję Rady, zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz skład liczbowy Rady określa ustawa.
§ 8.
Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
§ 9.
Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących w trybie określonym w ustawie.
§ 10.
- Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał,
- Sesje mogą być: zwyczajne, nadzwyczajne i uroczyste.
§ 11.
1. Rada może działać zgodnie z uchwalonym planem pracy, który może być zmieniany i uzupełniany.
§ 12.
Pracę Rady organizuje oraz prowadzi jej obrady Przewodniczący Rady lub wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady i niewyznaczenia Wiceprzewodniczącego, obowiązki przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
§ 13.
- Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym i innych ustawach.
- Oprócz uchwał Rada może podejmować:
- oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie;
- apele - zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania;
- opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
- Do oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał, z wyjątkiem obowiązku głosowania jawnego imiennego.
§ 14.
- Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony Wiceprzewodniczący, w porozumieniu z Burmistrzem, przygotowuje i zwołuje sesje Rady.
- Przygotowanie sesji obejmuje:
- ustalenie czasu i miejsca obrad,
- ustalenie porządku obrad,
- zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał i poszczególnych punktów ujętych w porządku obrad.
- Zawiadomienie o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad wraz z projektami uchwał i innymi materiałami doręcza się radnym najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad w sposób skuteczny, przy czym dopuszcza się wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej. Termin 7 dni obejmuje zarówno dzień dostarczenia zawiadomienia jak i dzień sesji.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek Burmistrza, materiały mogą być, za zgodą Rady, przedkładane bezpośrednio na sesji.
- O terminie sesji poświęconej uchwaleniu budżetu oraz rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu zawiadamia się radnych co najmniej na 14 dni przed dniem sesji.
- Do sesji uroczystych i nadzwyczajnych nie stosuje się ust. 3.
§ 15.
Sesje nadzwyczajne są zwoływane przez Przewodniczącego w ciągu 7 dni od złożenia wniosku przez Burmistrza lub co najmniej ¼ ustawowego składu Rady.
§ 16.
Burmistrz zapewnia Radzie obsługę organizacyjno-techniczną, niezbędną do realizacji funkcji organu stanowiącego Gminy.
§ 17.
- Sesje Rady są jawne.
- Sesje są transmitowane i nagrywane przy pomocy urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
- Nagrania obrad są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy.
- Zaproszeni goście, przedstawiciele środków masowego przekazu oraz publiczność w czasie obrad Rady zajmują wyznaczone dla nich miejsca.
- Utrwalanie przez publiczność przebiegu obrad sesji przy pomocy urządzeń audiowizualnych może odbywać się wyłącznie wówczas, gdy nie utrudni to jej przebiegu, w tym transmisji i nagrywania obrad sesji.
§ 18.
Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 19.
- Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
- Na wniosek Przewodniczącego, ¼ ustawowego składu Rady lub Burmistrza, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
- O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na:
- brak możliwości wyczerpania porządku obrad,
- konieczność rozszerzenia porządku obrad,
- potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów,
- inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
- Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
§ 20.
- Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
- Radny potwierdza swoją obecność na sesji złożeniem podpisu na liście obecności. Zamiar stałego opuszczenia sali obrad w trakcie sesji należy zgłosić Przewodniczącemu.
- W sytuacji gdy liczba radnych obecnych na sesji podczas jej trwania zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu, Przewodniczący przerywa obrady i odnotowuje ten fakt w protokole.
§ 21.
- Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram … (nr sesji) sesję Rady Miejskiej w Pruchniku”.
- Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§ 22.
- Przedmiot sesji stanowią sprawy objęte porządkiem obrad zaproponowanym przez Przewodniczącego.
- Do przedstawionego przez Przewodniczącego Rady porządku obrad Rada na wniosek radnego, klubu radnych, komisji rady lub Burmistrza może wprowadzić zmiany polegające na:
- dodaniu nowego punktu do porządku obrad;
- zdjęciu punktu z zaproponowanego porządku obrad;
- zmianie kolejności punktów w porządku obrad;
- zmianie treści (przedmiotu, zakresu, sposobu obradowania itd.) punktu obrad.
- Wprowadzenie zmian, o których mowa w ust. 2, odbywa się po przeprowadzeniu głosowania jawnego, w którym bezwzględna większość ustawowego składu rady opowie się za ich wprowadzeniem.
- Porządek sesji Rady, na której podejmowana jest uchwała w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi, w pierwszej kolejności przewiduje rozpatrzenie i przeprowadzenie debaty o raporcie o stanie Gminy.
- Zmiana porządku obrad, w przypadku sesji zwołanej w trybie określonym w § 16, wymaga zgody wnioskodawcy wyrażonej przed głosowaniem, o którym mowa w ust. 3.
§ 23.
- Porządek obrad sesji zwyczajnej obejmuje w szczególności:
- otwarcie sesji, powitanie radnych oraz gości;
- przyjęcie protokołu obrad z poprzedniej sesji;
- sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami i sprawozdanie z wykonania uchwał Rady;
- zgłaszanie interpelacji i wniosków przez radnych lub ich kluby;
- rozpatrzenie projektów uchwał;
- wolne wnioski, zapytania i informacje;
- odpowiedzi na interpelacje i wnioski;
- zamknięcie sesji.
- Porządek sesji na wniosek powinien obejmować w szczególności:
- dyskusję i głosowanie nad projektami uchwał;
- sprawy bieżące.
§ 24.
Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§ 25.
- Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
- Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady.
- Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni.
§ 26.
- Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
- W przypadku wystąpienia przeszkody w prowadzeniu sesji, w szczególności braku wymaganego kworum w trakcie głosowania, przewodniczący obrad ogłasza przerwę techniczną i podejmuje odpowiednie czynności organizacyjno-techniczne w celu usunięcia przeszkody. Jeżeli usunięcie przeszkody np. zebranie kworum nie jest możliwe § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
- Porządek obrad obejmuje rozpatrzenie uchwały zgłoszonej w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej, jeżeli projekt uchwały został złożony przed sesją, zgodnie z zasadami wnoszenia inicjatyw obywatelskich.
§ 27.
- Porządek obrad winien przewidywać możliwość wypowiedzenia się oraz zgłaszania uwag przez radnych do treści protokołu z poprzedniej sesji. Protokół jest udostępniany radnym do zapoznania się nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zamknięcia sesji.
- W przypadku, gdy kolejna sesja odbywa się w terminie krótszym niż 14 dni, protokół winien być omówiony na sesji w najbliższym, możliwym terminie.
- Na wniosek radnego, protokół lub jego fragment zostaje odczytany na sesji.
- Radni mogą zgłaszać wnioski w sprawie zmiany lub uzupełnienia protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu nagrania z przebiegu sesji.
- Jeżeli wniosek wskazany w ust. 4 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może odwołać się do Rady. W przypadku nieuwzględnienia wniosku przez Radę jego treść zostaje załączona do protokołu jako tzw. zdanie odrębne.
- Po przyjęciu przez Radę protokół jest udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu.
§ 28.
- Nad sprawnym przebiegiem sesji czuwa Przewodniczący Rady wypowiadając zwięzłe i jasne polecenia.
- Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi w przypadku wypowiedzi nie na temat oraz w sprawie czasu trwania wystąpienia, używając sformułowań typu „do rzeczy”, „proszę kończyć” itp.
- Jeżeli temat lub sposób wystąpienia mówcy zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze organów Gminy, Przewodniczący Rady może odebrać mu głos, odnotowując ten fakt w protokole.
§ 29.
- Przewodniczący Rady prowadzi sesję według ustalonego porządku obrad. Wskazuje kolejno poszczególne punkty, odczytuje ich treść, prosi o przedstawienie opinii z posiedzenia komisji rady, otwiera i prowadzi dyskusję.
- Przewodniczący Rady zamyka dyskusję w poszczególnych punktach porządku obrad po wyczerpaniu listy mówców lub braku zgłoszeń do zabrania głosu, wypowiadając zwięzłe formuły np. „zamykam dyskusję w tym punkcie”. W razie potrzeby, Przewodniczący Rady może zarządzić przerwę w celu umożliwienia komisji rady, Burmistrzowi lub klubowi radnych zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków, bądź przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie.
- W przypadku, gdy dany punkt obejmuje głosowanie nad uchwałą lub inne czynności - aby je zrealizować Przewodniczący Rady używa odpowiednich, zwięzłych formuł, w szczególności „zamykam dyskusję”, „przystępujemy do głosowania”, „przechodzimy do czytania opinii”, „proszę o wyjaśnienia Burmistrza”.
- Po zarządzeniu głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego w sprawie sposobu lub porządku głosowania.
- Po wyczerpaniu porządku sesji Przewodniczący Rady kończy sesję wypowiadając formułę: „Zamykam sesję Rady Miejskiej w Pruchniku”.
§ 30.
- Przewodniczący Rady udziela głosu uczestnikom sesji według kolejności zgłoszeń.
- W uzasadnionych przypadkach, Przewodniczący Rady może udzielić głosu poza kolejnością, w tym szczególnie w sprawie wniosków natury formalnej:
- stwierdzenia kworum;
- zmiany porządku obrad;
- zakończenia dyskusji;
- przejścia do głosowania nad wnioskiem lub uchwałą;
- zamknięcia listy mówców lub kandydatów;
- ograniczenia czasu wystąpień;
- zarządzenia przerwy;
- odesłania projektu uchwały do komisji rady;
- ponownego przeliczenia głosów;
- przestrzegania ustalonych w Statucie postanowień dotyczących obrad Rady.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 2, wymagający rozstrzygnięcia przez Radę, Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie po dopuszczeniu w dyskusji na przemian głosów „za” wnioskiem i głosów „przeciw” wnioskowi.
§ 31.
- Przewodniczący Rady może udzielić głosu na sesji osobom spośród publiczności, o ile zgłoszą one taki zamiar przed rozpoczęciem sesji.
- Przewodniczący Rady może umożliwić mieszkańcom Gminy obecnym na sesji złożenie skargi lub wniosku do protokołu.
- Na sesji Rady, w punkcie, w którym rozpatrywany jest raport o stanie Gminy i prowadzona jest debata nad tym raportem, Przewodniczący Rady dopuszcza do głosu formalnie zgłoszonych mieszkańców Gminy po otwarciu dyskusji, w pierwszej kolejności, przed wystąpieniami radnych.
§ 32.
Przewodniczący Rady może, po uprzednim ostrzeżeniu, nakazać opuszczenie sali obrad osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad, bądź naruszają powagę sesji. Fakt ten odnotowuje się w protokole.
§ 33.
- Z przebiegu sesji Rady sporządza się protokół.
- Protokół powinien odzwierciedlać chronologiczny przebieg sesji i zawierać w szczególności:
- numer, datę i miejsce odbycia sesji, ze wskazaniem godziny jej otwarcia i zamknięcia;
- oświadczenia Przewodniczącego Rady dotyczące prawomocności obrad, złożone w oparciu o listę obecności podpisaną przez radnych;
- stwierdzenie Przewodniczącego Rady o prawidłowości zwołania sesji oraz zgłoszone przez radnych uwagi w tym zakresie;
- odnotowanie faktu przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;
- porządek obrad, w tym opis sposobu dokonania ewentualnych zmian w porządku obrad, okoliczności odroczenia, bądź zamknięcia sesji;
- określenie wniesionych pod obrady projektów uchwał ze wskazaniem wnioskodawców;
- wykaz podjętych uchwał i wniosków wraz z opisem przebiegu głosowania, z wyszczególnieniem liczby radnych obecnych na sali w trakcie głosowania oraz sumy głosów „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się”;
- zdanie odrębne radnego, jeśli zostało wypowiedziane, radny konkluduje swoją wypowiedź do protokołu;
- treść zgłoszonych wniosków ze wskazaniem wnioskodawców;
- inne istotne fakty mogące mieć wpływ na ocenę ważności przebiegu sesji i podjęte uchwały;
- nazwisko i imię oraz funkcję przewodniczącego obrad;
- nazwisko i imię oraz stanowisko służbowe osób sporządzających protokół.
- Protokół podpisują: przewodniczący obrad oraz osoby sporządzające protokół.
§ 34.
- Do protokołu, o którym mowa w § 33 dołącza się:
- listę obecności radnych podpisywaną tuż przed rozpoczęciem sesji;
- komplet materiałów dostarczonych radnym wraz z powiadomieniem o sesji oraz innych materiałów dostarczonych radnym, związanych z przebiegiem sesji;
- teksty przyjętych przez Radę uchwał wraz z protokołem sporządzonym przez komisję uchwał;
- złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych;
- oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady;
- wykaz głosowań zawierający określenie sprawy w jakiej głosowanie było przeprowadzone oraz imienny wykaz radnych, ze wskazaniem sposobu głosowania przez radnego tzn. czy opowiedział się „za” uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem, był „przeciw” czy „wstrzymał się” od głosu;
- dokumentację wytworzoną w związku z przeprowadzeniem głosowania tajnego (karty do głosowania, protokół z obliczenia głosów i ustalenia wyników głosowania);
- inne dokumenty wytworzone w związku z protokołowaną sesją.
- Uchwały podjęte na sesji Przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia zakończenia sesji Burmistrzowi. Wyciągi z protokołu doręcza się gminnym jednostkom organizacyjnym, które o nie wystąpią, bądź jeżeli dotyczą ich działalności.
Rozdział 5
Uchwały Rady
§ 35.
Uchwały, a także oświadczenia, apele i opinie, są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
§ 36.
Inicjatywę uchwałodawczą posiada:
- grupa co najmniej 5 radnych
- Przewodniczący Rady
- komisja stała Rady;
- klub radnych;
- Burmistrz;
- grupa co najmniej 200 osób posiadająca czynne prawo wyborcze do Rady, na zasadach określonych w odrębnej uchwale.
§ 37.
Podejmowane przez Radę uchwały zawierają:
- tytuł, w skład którego wchodzi:
a) nazwa aktu prawnego (uchwała),
b) numer, na który składa się numer kolejny sesji w kadencji (cyfra rzymska), kolejny numer uchwały w kadencji (cyfra arabska) i rok podjęcia uchwały,
c) nazwa organu, który uchwałę wydał,
d) data podjęcia (głosowania),
e) krótkie określenie przedmiotu uchwały; - podstawa prawna, ze wskazaniem miejsca jej publikacji - mają charakter techniczno-organizacyjny i nie podlegają zatwierdzeniu w głosowaniu na sesji;
- postanowienia merytoryczne;
- uzasadnienie do uchwały, jeśli jest wymagane.
§ 38.
Pod uchwałą Rady podjętą na sesji, Przewodniczący Rady składa własnoręczny podpis.
Rozdział 6
Tryb głosowania na sesji Rady
§ 39.
Przewodniczący Rady, przed rozpoczęciem głosowania na sesji stwierdza, czy jest spełniony wymóg kworum.
§ 40.
- Radny, głosując za pomocą urządzenia umożliwiającego sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowania, opowiada się „za” uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem, jest „przeciw”, czy o ile jest to dopuszczalne w procedurze danego głosowania „wstrzymuje się od głosu”.
- Głosowanie imienne w przypadku braku urządzenia umożliwiającego sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowania odbywa się w taki sposób, że radny, po wywołaniu kolejno z listy przez Przewodniczącego Rady, wypowiada się czy jest „za” uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem, czy jest „przeciw”, czy o ile jest to dopuszczalne w procedurze danego głosowania, „wstrzymuje się od głosu”.
- Rada może postanowić, iż głosowanie jawne zostanie przeprowadzone przy użyciu imiennie podpisanych kart do głosowania.
- Wyniki głosowania jawnego, bezpośrednio po głosowaniu, ogłasza Przewodniczący Rady.
§ 41.
- Głosowanie tajne na sesji przeprowadza się przy pomocy odpowiednio przygotowanych kart do głosowania, zgodnie z ustalonym każdorazowo przez Radę regulaminem.
- Spełnienie warunku tajności polega na zapewnieniu radnemu możliwości dyskretnego oddania głosu bez wglądu innych osób.
- Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna.
- Komisja skrutacyjna, przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia radnym sposób głosowania, w tym szczególnie sposób wypełnienia karty do głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno nazwiska radnych z listy obecności, którzy następnie wrzucają do urny otrzymane wcześniej karty do głosowania.
- Po przeliczeniu głosów publicznie, na sali obrad, przez komisję skrutacyjną, przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół z przeprowadzonego głosowania, zawierający wyniki głosowania.
§ 42.
- Głosowanie zwykłą większością głosów polega na wyborze, bądź zatwierdzeniu kandydatury lub wniosku, który uzyskał największą liczbę głosów. W przypadku głosowania nad uchwałą albo w wyborach, w których zgłoszono jedną kandydaturę, bądź jeden wniosek – wybór lub zatwierdzenie następuje wówczas, gdy głosów za uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem jest więcej niż przeciw.
- Głosowanie bezwzględną większością głosów w głosowaniu jawnym polega na wyborze, bądź zatwierdzeniu kandydatury, uchwały lub wniosku, który otrzymał więcej głosów „za” niż połowa, odpowiednio:
- liczby radnych obecnych na sali obrad uprawnionych do głosowania;
- ustawowego składu rady.
- W przypadku głosowania tajnego kandydatura, uchwała lub wniosek przechodzą, gdy uzyskały głosów „za” więcej niż połowa, odpowiednio:
- liczby radnych biorących udział w głosowaniu (którym wydano karty do głosowania);
- ustawowego składu rady.
§ 43.
W przypadku głosowania w sprawie wyboru lub powołania osób, Przewodniczący Rady, przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z kandydatów, czy wyraża zgodę na kandydowanie. Po otrzymaniu odpowiedzi poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów (lub ogłasza zakończenie zgłaszania kandydatów) i zarządza głosowanie. Zgoda kandydata może być wyrażona na piśmie.
Rozdział 7
Radni
§ 44.
- Radny zobowiązany jest brać udział w pracach Rady i jej Komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
- Radny powinien współdziałać z jednostkami pomocniczymi Gminy i informować mieszkańców o poczynaniach władz samorządowych.
- W wykonywaniu mandatu Radny ma prawo, jeśli nie narusza to dóbr osobistych innych osób, do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność Urzędu, a także spółek z udziałem Gminy, spółek handlowych w udziałem gminnych osób prawnych, gminnych osób prawnych oraz zakładów przedsiębiorstw i innych gminnych jednostek organizacyjnych z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej.
§ 45.
- Za udział w pracach Rady oraz jej Komisji, radnemu przysługują diety według zasad określonych przez Radę odrębną uchwałą.
§ 46.
- Radni mogą tworzyć Kluby Radnych, według przyjętych przez siebie kryteriów.
- Klub radnych tworzy co najmniej 3 radnych.
- Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 47.
- Klub Radnych wybiera ze swojego grona Przewodniczącego, który zgłasza fakt powstania Klubu Przewodniczącemu Rady. W zgłoszeniu podaje się:
- nazwę Klubu,
- listę członków,
- Przewodniczącego Klubu.
- Klub Radnych jest niezależną od Rady formułą organizacyjną. Wewnętrzna organizacja Klubu jest sprawą grupy radnych, która go powołała.
- Kluby mogą uchwalać własne regulaminy. Regulamin Klubu nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy.
- Przynależność radnych do Klubów jest dobrowolna.
- Klub Radnych ma prawo:
- występowania z inicjatywą uchwałodawczą,
- wypowiadania się na forum Rady przez swych przedstawicieli w sprawach będących przedmiotem obrad Rady,
- zgłaszania interpelacji i zapytań.
- Kluby działają wyłącznie w ramach Rady i przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji jest równoznaczny z rozwiązaniem Klubu. Klub może ulec wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwały swych członków. Klub ulega rozwiązaniu, gdy liczba członków zmniejszy się poniżej minimalnej liczby członków wymaganych do założenia Klubu.
- W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący Klubu jest zobowiązany do pisemnego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady najpóźniej na najbliższej sesji Rady.
- Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 48.
- W przypadku wniosku pracodawcy o rozwiązanie z radnym stosunku pracy, Rada może powołać doraźną komisję do zbadania okoliczności sprawy.
- Komisja rady, o której mowa w ust. 1, przeprowadza postępowanie wyjaśniające i przedkłada ustalenia oraz wnioski na piśmie Przewodniczącemu Rady oraz na sesji Rady.
- Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada winna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
Rozdział 8
Komisje stałe i doraźne
§ 49.
- Komisje Rady podejmują i realizują przedsięwzięcia objęte właściwością Rady, które służą wykonywaniu jej zadań, zgodnie z ustalonym w uchwale ich przedmiotem działania, a w szczególności opiniują projekty uchwał Rady.
- Sprawy do rozpatrzenia przez komisje kieruje Przewodniczący Rady lub Burmistrz, z zastrzeżeniem § 51 ust. 1 pkt 2.
- Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch stałych komisji Rady.
- Komisje działają w składzie 5-osobowym, za wyjątkiem Komisji rewizyjnej oraz Komisji skarg, wniosków i petycji, w których skład wchodzi od 3 do 5 członków.
§ 50.
- Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia. Sposób prowadzenia wspólnego posiedzenia nie może naruszać autonomii komisji, które biorą udział we wspólnym posiedzeniu.
- Komisja Rady może z własnej inicjatywy podejmować współpracę z komisjami rad innych jednostek samorządu terytorialnego, a nadto z organizacjami społecznymi i zawodowymi, o ile jest to związane z realizacją jej zadań.
§ 51.
- Pracami komisji kieruje przewodniczący, powoływany i odwoływany przez Radę. Do zadań przewodniczącego komisji należy w szczególności:
- ustalenie, w porozumieniu z Przewodniczącym Rady porządku obrad, terminu oraz zwołanie posiedzenia komisji;
- wnoszenie, podczas posiedzenia komisji, o ujęcie w porządku obrad spraw pozostających w zakresie działania komisji;
- zapewnienie przygotowania oraz dostarczenia członkom komisji niezbędnych materiałów;
- ustalenie listy gości zaproszonych na posiedzenie komisji rady.
- W przypadku nieobecności lub niemożności pełnienia funkcji przez przewodniczącego komisji rady, jej pracami kieruje zastępca przewodniczącego, powoływany i odwoływany przez komisję rady.
- Jeżeli przewodniczący komisji i jego zastępca są nieobecni albo nie mogą pełnić swoich funkcji, posiedzenie komisji rady zwołuje Przewodniczący Rady.
- W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji rady i jego zastępcy na posiedzeniu komisji, obradom przewodniczy wybrany w głosowaniu członek komisji. Do czasu wyboru przewodniczącego obrad w głosowaniu, obrady prowadzi najstarszy wiekiem członek komisji, który wyrazi na to zgodę.
- Do komisji Rady § 16 stosuje się odpowiednio.
- Komisja Rady obraduje na posiedzeniach, przy obecności co najmniej połowy składu komisji.
- Szczegółowe zasady działania, w tym odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji i zespołów, komisja Rady ustala we własnym zakresie, działając w porozumieniu z Przewodniczącym Rady, a w przypadku nieustalenia tych zasad stosuje odpowiednie przepisy Statutu Gminy.
- Z przebiegu posiedzenia komisji Rady sporządza się protokół. § 33 ust. 2 pkt 1 i 5-11 oraz § 34 ust. 1 pkt 1, 6 i 8 stosuje się odpowiednio.
§ 52.
Opinie i wnioski komisji rady przyjmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
Komisja Rewizyjna
§ 53.
Do zadań Komisji rewizyjnej należy:
- na zlecenie i w zakresie określonym przez Radę dokonywanie kontroli działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy;
- rozpatrzenie:
a) sprawozdania finansowego,
b) sprawozdania z wykonania budżetu Gminy sporządzonego na podstawie danych ewidencji księgowej budżetu,
c) informacji o stanie mienia Gminy oraz zaopiniowanie wykonania budżetu Gminy i przedstawienie Radzie stanowiska i wniosku w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium; - przed złożeniem wniosku, o którym mowa w pkt. 2, Komisja może podjąć czynności kontrolne w zakresie gospodarki finansowej Gminy.
§ 54.
Komisja rewizyjna lub zespół kontrolny, o którym mowa w § 53 ust. 3, w związku z wykonywaną działalnością w jednostce kontrolowanej ma prawo do:
- wstępu na jej teren;
- żądania od kierownika jednostki kontrolowanej uzyskania informacji i materiałów;
- wykonywania kserokopii i innych dowodów;
- żądania od pracowników wyjaśnień pisemnych lub ustnych do protokołu.
§ 55.
- Przewodniczący Komisji rewizyjnej zwołuje posiedzenia komisji oraz kieruje jej pracą. Przepisy § 14 dotyczące zwołania sesji Rady stosuje się odpowiednio, z wyjątkiem terminów.
- Podczas nieobecności Przewodniczącego Komisji rewizyjnej lub niemożności sprawowania przez niego swojej funkcji, czynności tych dokonuje zastępca przewodniczącego komisji.
§ 56.
- Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia Komisji rewizyjnej niezbędne warunki techniczno-organizacyjne do prowadzenia kontroli.
- Komisja rewizyjna, prowadząc czynności kontrolne, nie może w istotny sposób naruszać obowiązującego w kontrolowanej jednostce porządku pracy oraz ustawy o ochronie danych osobowych.
§ 57.
- Komisja rewizyjna obraduje na posiedzeniach, przy obecności co najmniej połowy składu komisji.
- Opinie i wnioski komisji rewizyjnej przyjmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
- Do przeprowadzenia określonych czynności kontrolnych Przewodniczący Komisji rewizyjnej może wyznaczyć zespół kontrolny, składający się z członków Komisji rewizyjnej.
- Przewodniczący Rady wydaje członkom Komisji rewizyjnej imienne upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określając zakres i przedmiot kontroli. Upoważnienie podlega okazaniu kierownikowi jednostki kontrolowanej.
§ 58.
- Z przebiegu posiedzenia Komisji rewizyjnej sporządza się protokół. § 33 ust. 2 pkt 1 i 5-11 oraz § 34 ust. 1 pkt 1, 6 i 8 stosuje się odpowiednio.
- Niezależnie od protokołu z posiedzenia, Komisja rewizyjna (zespół kontrolny) sporządza protokół z przebiegu kontroli, który podpisują wszyscy członkowie Komisji rewizyjnej (zespołu kontrolnego) biorący udział w czynnościach kontrolnych.
- Protokół z przebiegu kontroli ujmuje fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, w tym szczególnie określa:
- nazwę i adres jednostki;
- imię i nazwisko kierownika;
- imiona i nazwiska osób kontrolujących;
- przedmiot kontroli;
- czas trwania kontroli;
- ustalenia faktyczne;
- stwierdzone uchybienia oraz nieprawidłowości;
- stanowisko Komisji rewizyjnej.
- Do protokołu można załączyć wykorzystane informacje, oświadczenia, materiały lub inne dowody.
- Kierownik jednostki kontrolowanej może wnieść uwagi do protokołu z przebiegu kontroli oraz odnieść się do stwierdzonych nieprawidłowości w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu. Komisja rewizyjna do uwag zgłoszonych przez kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej może odnieść się na piśmie lub w protokole, o którym mowa w ust. 1.
§ 59.
- Rezygnacja, odwołanie członka Komisji rewizyjnej lub utrata przez niego mandatu radnego nie przerywa prowadzonych czynności, chyba że skład Komisji zmniejszy się do liczby mniejszej niż trzy osoby.
- W przypadku, gdy klub radnych, który utracił swojego przedstawiciela w komisji złoży wniosek o przerwanie prowadzonych czynności, wskazując jednocześnie innego przedstawiciela klubu do jej składu, czynności komisji ulegają przerwaniu do czasu uzupełnienia składu komisji.
§ 60.
- Przewodniczącego Komisji rewizyjnej powołuje Rada Miejska.
- Komisja rewizyjna wybiera zastępcę przewodniczącego spośród swoich członków, na posiedzeniu komisji.
§ 61.
- Rada Miejska uchwala plan pracy Komisji rewizyjnej na rok kalendarzowy w I kwartale tego roku.
- Plan pracy zawiera:
- wskazanie jednostki kontrolowanej;
- zakres kontroli;
- termin przeprowadzenia kontroli;
– stanowi jednocześnie zlecenie dla Komisji rewizyjnej, o którym mowa w § 53 pkt 1.
§ 62.
W I kwartale roku kalendarzowego lub po upływie okresu, na który Rada zatwierdziła plan pracy Komisji rewizyjnej, przewodniczący komisji składa na sesji Rady sprawozdanie z jej działalności.
§ 63.
- Stanowisko Komisji rewizyjnej, o którym mowa w § 58 ust. 3 pkt 8, podlega zatwierdzeniu przez Radę.
- Przewodniczący Komisji rewizyjnej, najpóźniej na 14 dni przed terminem przedstawienia protokołu z przebiegu kontroli, na sesji Rady przekazuje Burmistrzowi i kierownikowi kontrolowanej gminnej jednostki organizacyjnej do wglądu dokumenty, o których mowa w § 58, dotyczące tej kontroli.
§ 64.
Burmistrz albo kierownik gminnej jednostki organizacyjnej, w terminie 30 dni od dnia zatwierdzenia stanowiska, o którym mowa w § 63 ust. 1, informuje Radę o działaniach podjętych w związku z jej stanowiskiem.
Komisja skarg, wniosków i petycji
§ 65.
- Do zadań Komisji skarg, wniosków i petycji należy analiza i opiniowanie skierowanych przez obywateli do Rady:
- skarg na działalność Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych;
- wniosków;
- petycji.
- Komisja skarg, wniosków i petycji może przyjmować do protokołu skargi i wnioski wnoszone do Rady ustnie.
- Komisja skarg, wniosków i petycji nie jest uprawniona do samodzielnego udzielania odpowiedzi na składane do Rady skargi, wnioski i petycje, a jedynie do ich przyjmowania, rozpatrywania i przygotowania propozycji odpowiedzi.
§ 66.
Jeżeli Komisja skarg, wniosków i petycji uzna, że Rada nie jest właściwa do rozpatrzenia skargi, wniosku lub petycji złożonej przez obywateli, Rada niezwłocznie wskazuje właściwy organ albo przekazuje skargę, wniosek lub petycję właściwemu organowi, o czym powiadamia odpowiednio skarżącego, wnioskodawcę lub autora petycji.
§ 67.
- Z przebiegu posiedzenia Komisji skarg, wniosków i petycji sporządza się protokół. § 33 ust. 2 pkt 1 i 5-11 oraz § 34 ust. 1 pkt 1, 6 i 8 stosuje się odpowiednio.
- Komisja skarg, wniosków i petycji, badając sprawę i prowadząc postępowanie wyjaśniające w związku ze złożoną skargą, wnioskiem lub petycją, może:
- wystąpić do Burmistrza albo do właściwego kierownika gminnej jednostki organizacyjnej z wnioskiem o zajęcie stanowiska;
- zebrać materiały, informacje i wyjaśnienia.
- Komisja skarg, wniosków i petycji, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, o którym mowa w ust. 2, wydaje opinię w formie uchwały przyjętej w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, którą przekazuje Przewodniczącemu Rady.
§ 68.
- Komisja skarg, wniosków i petycji obraduje na posiedzeniach, przy obecności co najmniej połowy składu komisji.
- Przewodniczący Komisji skarg, wniosków i petycji zwołuje posiedzenie niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpływu skargi, wniosku lub petycji oraz kieruje jej pracami. Przepisy § 14 dotyczące zwoływania sesji Rady stosuje się odpowiednio, z wyjątkiem terminów.
- Komisja skarg, wniosków i petycji odbywa posiedzenia w zależności od zaistniałej potrzeby. Miejsce i terminy odbywania posiedzeń podaje się do publicznej wiadomości na zasadach określonych w § 75 ust. 1.
- Podczas nieobecności przewodniczącego Komisji skarg, wniosków i petycji lub niemożności sprawowania przez niego swojej funkcji, czynności tych dokonuje zastępca przewodniczącego komisji.
§ 69.
Rezygnacja, odwołanie członka Komisji skarg, wniosków i petycji lub utrata przez niego mandatu radnego nie przerywa prowadzonych czynności, chyba że skład Komisji zmniejszy się do liczby mniejszej niż trzy osoby. W przypadku, gdy klub radnych, który utracił swojego przedstawiciela w komisji złoży wniosek o przerwanie czynności wskazując jednocześnie innego przedstawiciela klubu do jej składu, czynności komisji ulegają przerwaniu do czasu uzupełnienia składu komisji.
§ 70.
- Przewodniczącego Komisji skarg, wniosków i petycji powołuje Rada Miejska.
- Komisja skarg, wniosków i petycji wybiera zastępcę przewodniczącego spośród swoich członków, na posiedzeniu komisji.
§ 71.
W I kwartale roku kalendarzowego, przewodniczący Komisji skarg, wniosków i petycji składa na sesji Rady sprawozdanie z jej działalności.
Komisja Spraw Społecznych
§ 72.
- Komisja Spraw Społecznych obejmuje swym zasięgiem zakres spraw:
a) ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
b) oświaty, kultury, sztuki i ochrony zabytków,
c) sportu i kultury fizycznej,
d) przeciwdziałania alkoholizmowi,
e) wykonywanie innych spraw będących w kompetencji komisji. - Do zadań komisji należy w szczególności:
a) ocena placówek oświatowych,
b) ocena działalności Ośrodka Pomocy Społecznej, Gminnej Biblioteki Publicznej, Gminnego Ośrodka Kultury,
c) wyrażanie opinii w sprawie ilości punktów oraz zasad sprzedaży napojów alkoholowych,
d) ocena działalności z zakresu turystyki i sportu,
e) wnioskowanie i opiniowanie zmian w Statucie,
f) przejawianie zainteresowania sprawami rodziny i poprawy warunków życia społecznego i zawodowego mieszkańców Gminy,
g) współdziałanie z policją, i innymi instytucjami oraz stowarzyszeniami i organizacjami, współdziałanie z Ochotniczą Strażą Pożarną.
Komisja Budżetowo-Gospodarcza
§ 73.
- Komisja Budżetowo-Gospodarcza obejmuje swym zasięgiem zakres spraw:
a) kierunków rozwoju Gminy,
b) podatków i opłat lokalnych,
c) rolnictwa i działalności gospodarczej,
d) budownictwa i gospodarki komunalnej,
e) gospodarki gruntami i geodezji,
f) ochrony środowiska i stanu sanitarnego Gminy,
g) ochrony przeciwpożarowej i porządku publicznego. - Do zadań komisji należy w szczególności:
a) opiniowanie programów gospodarczych,
b) ocena przygotowania Gminy do prowadzenia akcji ratowniczych i likwidacji skutków klęsk żywiołowych,
c) wykonywanie innych spraw będących w kompetencji komisji.
Rozdział 9
Tryb pracy burmistrza
§ 74.
Burmistrz wykonuje:
- uchwały Rady,
- przypisane zadania i kompetencje,
- inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 75.
Burmistrz uczestniczy w sesjach Rady i w miarę możliwości w posiedzeniach komisji Rady.
§ 76.
Zastępca Burmistrza przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 74 i § 75 w przypadku uzyskania upoważnienia od Burmistrza
Rozdział 10
Jednostki pomocnicze
§ 77.
- Rada może tworzyć jednostki pomocnicze z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców zamieszkałych na obszarze obejmującym zakres działania powoływanej jednostki, posiadających czynne prawo wyborcze do Rady.
- Jednostka pomocnicza, o której mowa w ust. 1 może powstać na wyodrębnionej, zamieszkałej przez co najmniej 200 mieszkańców, jednorodnej, ze względu na układ urbanistyczny, części Gminy.
- Elementem obligatoryjnym, poddawanym konsultacjom społecznym zarządzonym w sprawie powołania jednostki pomocniczej, jest proponowany obszar Gminy, na którym jednostka pomocnicza ma funkcjonować oraz projekt statutu.
- Zasady określone w ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych.
- Jednostki pomocnicze, o których mowa w ust. 1 nie prowadzą gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.
- Członek organu wykonawczego jednostki pomocniczej Gminy może zabierać głos na sesji Rady i posiedzeniach komisji rady, w sprawach dotyczących jednostki pomocniczej, na zasadach właściwych dla radnego Gminy.
- Gmina utworzyła następujące jednostki pomocnicze:
- Sołectwo Hawłowice
- Sołectwo Jodłówka
- Sołectwo Jodłówka-Parcelacja
- Sołectwo Kramarzówka
- Sołectwo Rozbórz Długi
- Sołectwo Rozbórz Okrągły
- Sołectwo Rzeplin
- Sołectwo Świebodna
- Osiedle Pruchnik Dolny
- Osiedle Pruchnik Górny
Rozdział 11
Zasady dostępu i korzystania z dokumentów wytworzonych przez organy gminy w ramach wykonywania zadań publicznych
§ 78.
- Zawiadomienie o miejscu, terminie i porządku obrad Rady oraz komisji rady podaje się do wiadomości mieszkańców w formie komunikatu, najpóźniej na 7 dni przed sesją lub posiedzeniem komisji rady, w sposób zwyczajowo przyjęty, w tym na tablicach ogłoszeń w Urzędzie oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej. W przypadku Komisji skarg, wniosków i petycji oraz komisji doraźnych komunikat może nie zawierać porządku obrad.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin, o którym mowa w ust. 1, może ulec skróceniu.
- Podczas posiedzenia na sali obrad może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.
- Informacja, o której mowa w ust. 1 zawiera adres strony internetowej, na której będzie transmitowany obraz i dźwięk z obrad Rady oraz adres strony internetowej, na której udostępniany będzie archiwalny zapis obrazu i dźwięku z obrad Rady.
§ 79.
- Dostęp do dokumentów obejmuje prawo do wglądu do dokumentacji oraz sporządzania odpisów i notatek, z zastrzeżeniem § 80.
- Dokumenty, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności:
- sporządzone protokoły z sesji Rady;
- sporządzone protokoły z posiedzeń komisji rady;
- rejestr uchwał wraz z podjętymi uchwałami Rady;
- rejestr wniosków i opinii komisji rady wraz z treścią wniosków i opinii;
- rejestr interpelacji i wniosków radnych wraz z ich treścią i udzielonymi odpowiedziami;
- rejestr zarządzeń wraz z zarządzeniami Burmistrza.
- Dostęp do dokumentów obejmuje również dokumenty przechowywane w archiwum Urzędu.
§ 80.
- Wgląd do dokumentacji oraz sporządzanie z nich odpisów i notatek odbywa się w obecności pracownika właściwej komórki organizacyjnej Urzędu.
- Sporządzanie odpisów i notatek może polegać na wykonaniu lub uzyskaniu kopii. Zasady sporządzania kopii ustala Burmistrz, uwzględniając warunki organizacyjne Urzędu oraz ponoszone z tego tytułu koszty.
Rozdział 12
Postanowienia końcowe
§ 81.
Zamian w statucie dokonuje Rada Miejska w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
Metryka dokumentu
ukryjTytuł dokumentu: | Status Gminy Pruchnik |
---|---|
Podmiot udostępniający informację: | |
Informację opublikował: | Administrator BIP |
Data publikacji: | 03.10.2021 20:24 |
Informację aktualizował: | Administrator BIP |
Data aktualizacji: | 06.10.2021 16:55 |